Registreer voor onze nieuwsbrief Nieuwsbrief
  • flag.america
  • flag.england
  • flag.netherlands
  • flag.germany
  • flag.france
Fabrikant van Matten
Fabrikant van Matten

Staand werken aan mijn bureau? Is dat een slechte grap!?

Staand werken? Is dat een slechte grap!?

Hoeveel tijd heb jij al zittend door gebracht? Een paar minuten, of zelfs al een paar uur? 

We lezen regelmatig in het nieuws dat we mondiaal niet actief genoeg zijn en te veel tijd zittend doorbrengen. Met de opkomst van het gebruik van smartphones, langdurig series kijken op Netflix, woon/werkverkeer en de mogelijkheid om alles online te regelen vanuit je comfortabele huiskamer sofa, zitten we met zijn allen minstens 8 uur per dag.

Als iemand die zelf nog nooit staand werk heeft gedaan tijdens een kantoorbaan, of zelfs ook maar iemand dat heb zien doen in mijn thuisland Groot-Brittannië, wilde ik meer weten over flexitafels en de voordelen van staand werken. Maar om eerlijk te zijn, als iemand me had verteld dat ik staand zou moeten werken aan mijn bureau, had ik gedacht dat dit een grap is, staan? Ha! Maar hier bij Notrax®, is staand werken een brandpunt in het bedrijf. Dit merkte ik al tijdens mijn sollicitatiegesprek welke staand aan een statafel plaats vond, met wat ik later zou ontdekken, een van onze bestverkochte matten onder mijn voeten. Ik weet dat ik dat destijds maar raar vond dat ik geacht werd te staan tijdens een sollicitatiegesprek. “is dit hoe ze dat doen in Nederland” dacht mijn Engelse brein. De mat onder mijn voeten was ongelofelijk comfortabel en het erop staan moet wel geholpen hebben want hier sta ik nog steeds, 6 maanden later, werkend voor ditzelfde bedrijf.

Om eerlijk te zijn (en misschien zou ik me er voor moeten schamen) heb ik 4 maanden lang een varidesk op mijn bureau gehad (een verstelbaar platform onder je beeldscherm wat je kunt aanpassen in hoogte) wat ik nooit heb gebruikt. Deels omdat ik niet wist hoe het werkte, maar voornamelijk omdat het niet in me opkwam om staand te gaan werken. Voor mij had het ding slechts als functie extra opslagplaats om mijn snacks te kunnen verbergen voor mijn hongerige collega’s.

Ik wilde dat staand werken nu toch eens zelf gaan uitproberen en besliste de stap te wagen, en mijzelf het -voor mij- ambitieuze doel te stellen een uur lang staand te werken. (Hierboven afgebeeld; het testen van de nieuwe 425 Posture Mat™). Eerst dacht ik dat een uur veel te lang zou zijn, hoe zou ik me kunnen concentreren op mijn werk als ik gefocust zou zijn op de belasting van het staan? Terwijl ik me door mijn werk heen ploeterde, kwam ik erachter dat ik me juist beter staand kon concentreren dan zittend. Zo zeer zelfs, dat toen ik uiteindelijk op de klok keek, ik schrok toen ik de tijd zag; ik had de HELE ochtend al staand gewerkt. Echt? Ik had zoveel werk gedaan in die tijd dat ik staand aan het werk was, dat ik maar een paar keer geknipperd had met mijn ogen en opeens was het al lunchtijd!

Gedurende de volgende werkweek besloot ik mijn goede voornemen om elke paar uur te gaan staan voor minstens een uur voort te zetten, om te kijken of ik me dan beter ging voelen in de loop van de week. Ik voelde een enorme vooruitgang in mijn productiviteit en voelde me zelfs fysiek en mentaal beter, en dat gewoon door elke paar uur een uur te staan.
En ik ben niet de enige die de positieve effecten van wat ik noem sta-kracht ervaart, in een studie die gedurende 6 maanden plaats vond in een call center, ontdekte men dat gebruikers van een flexidesk dagelijks maar liefst 45% productiever waren dan hun zittende collega’s. De reden dat je je beter kunt focussen als je staand werkt, is doordat je je spieren aan het werkt zet. Hierdoor wordt je bloeddoorstroming actiever en krijg je meer zuurstof in de hersenen. Geen beweging (zitten) betekent minder goede bloeddoorstroming.

Maar als toegenomen concentratie niet genoeg is om jou uit de kantoorstoel te krijgen, zijn het misschien de volgende nadelen van langdurig zitten die je zouden kunnen motiveren:

Ten eerste is ons lichaam niet gemaakt om langdurig te zitten. Honderden jaren geleden leefde de mens een grotendeels staand bestaan. Men werkte in de landbouw of jaagde op voedsel. We zijn gemaakt om te staan, maar het moderne westerse leven dwingt ons in kantoor en -autostoelen en we zitten veelal op de bank. En hierdoor ontstaan nieuwe gezondheidsproblemen.

Zitziekte” is een nieuwe term ontstaan om de gezondheidsproblemen te benoemen van te veel zitten. Een snelle zoektocht op het internet en je vindt meteen honderden artikelen en publicaties over studies die verklaren dat te veel zitten onze gezondheid ondermijnt. En voordat je denkt dat ik overdramatisch ben; studies hebben bewezen dat langdurig zitten kan leiden tot overgewicht, cardiovasculaire ziektes en zelfs kanker. Dezelfde risico factoren die toegedragen worden aan roken!

De kans op overgewicht neemt toe doordat de enzymen die helpen met de vetafbraak worden gereduceerd tot 90% als je zit. En de calorieverbranding is nog maar één kcal per minuut. Voor iedereen die dit jaar het goede voornemen heeft om fitter te worden; simpelweg staan tijdens je werk is al een manier om wat extra calorieën te verbranden. Je hoeft niet spontaan te gaan lungen achter je bureau, in een artikel van de MayoClinic.org staat dat simpele kleine bewegingen of staan de spieractiviteit al doen toenemen, wat bijdraagt aan het verbranden van vet en suiker, terwijl zitten juist zorgt voor opslag hiervan.

Ik hoor je al zeggen “maar ik zit alleen maar tijdens mijn werk, daarna ga ik sporten, en dat is toch voldoende “. Fout! Uit een studie over marathonlopers is gebleken dat ondanks dat deze zo’n 45 kilometer per week renden, ze toch zo’n 12 uur per dag stil zaten. Deze categorie mensen noemen we “actieve bankhangers”. Ze voldoen wel aan de aanbevolen hoeveelheid beweging per week, maar zitten toch meer dan 8 uur per dag. Uit studies is gebleken dat de risicofactoren geassocieerd met langdurig zitten naast hoge levels van fysieke activiteit los staan van elkaar. Dit wil zeggen dat je dagelijkse lichamelijke beweging voor of na het werk niet de negatieve effecten van het hele dag achter je computer zitten voorkomen.

Na mijn ervaring met het gebruik van de varidesk zijn mijn ogen geopend voor de gevaren van zitten, maar ook de voordelen van niet alleen tussendoor staan, maar ook bewegen gedurende de dag. Na de positieve gevolgen van staan zelf ervaren te hebben, zoals productiever zijn en gewoonweg mezelf wakkerder voelen, ga ik zeker vaker “opstaan” en het woord verspreiden tegen iedereen die ik ken.

Om je te helpen meer te bewegen gedurende de dag heb ik wat tips voor je op een rijtje gezet:

Sta elke 20 minuten even op – of je dit nu doet terwijl je telefoneert, met een collega praat, of gewoon als je wat te drinken gaat halen.

Stel herinneringen in om te bewegen– dit kan in je telefoon of in je outlook kalender, stel een herinnering om op te staan in voor elke 20 minuten

Traceer je stappen– dure activity trackers zijn leuk, maar om te beginnen kun je ook een goedkope stappenteller aanschaffen. Meer stappen maken is makk

elijk; neem de trap, wandel tijdens je telefoongesprekken en parkeer je auto verder weg zodat je meer moet lopen. De aanbevolen hoeveelheid stappen per dag is 10.000.
Voor meer tips voor “kantoorbeweging” en het toevoegen van lichamelijke activiteit aan je werkdag lees dit geweldige artikel gepubliceerd door Greatist, en vertel ons wat jouw favorieten zijn!